Kia Ora.. Daar issie dan! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Tom Pijnenburg - WaarBenJij.nu Kia Ora.. Daar issie dan! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Tom Pijnenburg - WaarBenJij.nu

Kia Ora.. Daar issie dan!

Door: Tom Pijnenburg

Blijf op de hoogte en volg Tom

22 April 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown


Kia ora!

Zoals jullie waarschijnlijk allemaal in de gaten hebben in een blog bijhouden niks voor mij en ik ben er vrij zeker van dat hierin geen toekomst voor mij weggelegd is. Maaaar, vele van mijn trouwe lezers hebben al meerdere malen gevraagd wanneer mijn volgende blog eindelijk online komt, aangezien iedereen wil meegenieten van mijn geweldige reis (en ja, ik snap het dus mijn excuses voor enige vertraging in mijn vervolgverhaal).
hoe dan ook, ik ga nu een verhaaltje vertellen over de tijd die ik in Nieuw-Zeeland heb doorgebracht, en aangezien ik jullie wat verschuldigd ben zal ik er voor zorgen dat jullie genoeg leesvoer hebben. (spelfouten onder voorbehoud)



Eerlijk gezegd waren de eerste dagen in Auckland een flinke tegenvaller. Mn hostel was kut en mn roommates waren saai, dus heb vrij weinig gedaan. Ben de vulkaan opgelopen en heb de stad een beetje verkend. Daarom ben ik woensdag ook naar de travelshop gegaan om me te laten informeren voor de stray en kiwi tours. Helaas zijn die busreizen onbeskoft duur en wist ik niet zeker wat ik moest doen. Om 3 uur snachts papa en mama wakker gemaakt voor advies, en uiteindelijk besloten om dit toch te doen in plaats van de travelling classroom die ik in Panama en Costa Rica wil gaan doen.

De busreis die ik heb gekozen heet de Stray Everywhere. er zijn verschillende routes en deze gaat (hoe kan het ook anders) overal heen.. perfect voor mij dus :)
aangezien ik bijna elke dag naar een andere plaats in NZ ben geweest, ga ik gewoon dag per dag vertellen waar ik heen ben geweest en wat ik daar heb gedaan.. voor jullie duidelijk en voor mij leuk om op terug te kijken haha!


Bestemming: Hahei
Mijn eerste dagje Stray. Het is even wennen, aangezien ik in een bus kwam waar een hoop mensen elkaar al kende, en ik natuurlijk net aankwam. Maar dat was al snel voorbij en gelukkig had ik een hoop leuke mensen in de bus zitten. onze chauffeur Twinkles (iedereen heeft een bijnaam) vertelde onderweg naar Hahei een aantal interessante feitjes over Nieuw-Zeeland, met name de Indicatorcows (als een koe meer wit dan zwart is betekend het dat ze gemolken moet worden) en de Schamels (een nageboorte van schapen en kamelen :P) waren behoorlijk indrukwekkend.. helemaal omdat sommige mensen het daadwerkelijk geloofde haha.

maargoed, eenmaal aangekomen op bestemming begreep ik pas wat Stray bedoelde met 'off the beaten track', we sliepen niet in een normaal hostel, maar in een bungalow groot genoeg om 30 mensen in te laten overnachten.
Nadat we onze koffers hadden opgeborgen was het tijd om naar de Cathedral Cove te gaan, de eerste bezienswaardigheid van mijn trip. je had de keuze om voor 80 dollar te gaan kayakken, of de gratisch optie om erheen te wandelen, zo Hollands als we zijn gingen we natuurlijk voor dat laatste.
met een groepje van ongeveer 10 man besloten we om de wandelroute van 1.5 uur te doen, aangezien we van andere mensen hebben gehoord dat de wandelroute zelf ook bijzonder mooi is (en dat was het!). Het weer zo goed dat we even een duik hebben genomen voordat we de 1.5 uur weer terug moesten lopen en op tijd wilde zijn om naar hot water beach te gaan.
dat is meteen de tweede bezienswaardigheid van de dag, een strand waar je een gat moet graven zodat er heet water omhoog komt en je je eigen jacuzzi kunt bouwen op het strand.. Geniaal :P

's avonds hebben we met de hele groep van 30 mensen gebarbecued, gedronken en spelletjes gespeeld.. kortom een perfecte eerste dag!


Bestemming: Raglan
Het enige nadeel van deze trip, is dat uitslapen absoluut geen optie is. 7 uur vertrekken is iets wat blijkbaar heel normaal is tijdens deze bustour.. YAY!
maargoed, op naar de tweede bestemming van de tour: Raglan. In de bus had Twinkles het briljante idee om te gaan speeddaten om je medereizigers beter te leren kennen, best grappig om te doen in een bus :P.

Raglan staat bekend om een van de beste golven ter wereld, je kon er ook een surfboard huren of een les volgen, Dus besloten Sofie en ik de surfdudes in ons te ontdekken, een scooter te huren en rond te gaan crossen door de stad.
De locatie van het hostel was trouwens ook heel tof, het was een soort houten ding tegen een berg aan, en het had iets weg van een hutje in de jungle, met als hoogtepunt een sauna (heb er gelukkig nog steeds een aandenken van op mn knie..)


Bestemming: Mourea
In Mourea stond op mijn planning om te gaan black water raften in de Waitomo Caves. een grot aan het westen van het noordereiland, die helemaal vol zit met glowworms. Voor mij klonk het heel tof, in een pikzwarte grot raften. bleek alleen dat ze onder raften ook dobberen verstaan.. en ik vind 140 dollar om rond te dobberen onder glowwormen een beetje overdreven, dus zijn we maar gaan hiken rondom de berg :)

Later die dag stond onze eerste culturele stop op de planning; slapen bij de Maori's.
Eenmaal aangekomen op onze bestemming kregen we te horen dat we een ritueel moesten volgen om deel uit te mogen maken van hun Maori familie. vrouwen moesten eerst naar binnen, mannen moesten hen daarna volgen. Een lid van hun stam heeft ons vervolgens gezegend in het Maori, en daarna moesten we traditioneel tweemaal met de neus tegen elkaar tikken, bij iedereen die aanwezig was. dat is blijkbaar om elkaar te groeten :P
Nadat we wat bij werden geleerd over hun geschiedenis en cultuur, was het tijd voor de eerste lading eten. Eten is bij de Maori een teken van leven, dus ze eten veel :D

Na de eerste lading eten kregen we een traditionele Maorishow te zien, daarna moesten we de hoki poki in het Maori dansen en zingen :P

Na het echte avondeten begon onze taak van de avond. de vrouwen moesten hun dansje instuderen (iets met een bal aan een touwtje..) en de mannen kregen de Haka aangeleerd. Vervolgens moesten we tegen elkaar strijden en de verliezer moest afwassen. Wij als mannen konden daarna dus even rustig zitten :)

Rond 22:00 uur lag iedereen al op bed, aangezien we nog een aantal toffe bedtime stories kregen over de oorsprong en geschiedenis van de Maori cultuur.


Bestemming: Rotorua
Helaas moesten Wen, Nicole en ik afscheid nemen van onze bus, aangezien wij de enige drie waren die de EastBro in het pakket hebben (volgens het reisbureau een vakantie in een vakantie). Gelukkig had ik nog de hele ochtend met de mensen uit deze bus en zijn we met een groep gaan white water raften over een rivier met de hoogste commercieel raftbare waterval ter wereld (7 meter). Ondanks dat de rest van de rivier niet heel bijzonder was was deze tour 100% de moeite waard. De gids liet ons allemaal maffe dingen doen en we hebben ons ruim 1.5 uur goed vermaakt.


Bestemming: Gisborne
In het begin vond ik het jammer dat we van bus moesten wisselen, maar dat was al heel gauw verdwenen. In plaats van een touringbus werden we opgehaald door een maxi-cab/vandriel busje, aangezien de hele groep maar uit 12 mensen bestaat.
Het is overigens geen leugen dat het een vakantie in je vakantie is.. Deze trip is awesome.

De eerste bestemming begon al goed.. Een big ass bungalow aan het strand! Helaas ging de wijnproeverij niet meer door, dus hebben we onze eerste activiteit maar geboekt; wilde stingrays voeren. Die dingen zijn massief groot!!
Nadat we de stingrays hadden gevoerd heeft Nicole ons gevoerd. aangezien ze het leuk vind om te koken en dat ook nog eens goed kan, was dat een goede binnenkomer :)

'S avonds hebben we met muziek en een kampvuur op het strand gezeten en bier gedronken.. zoals het hoort :)


Bestemming: Te Aroroa
Helaas had ik Wen beloofd dat ik mee zou gaan naar het strand om de eerste zonnestralen ter wereld te bewonderen. en wat ben ik blij, dat ik op de enige dag zonder check-out tijd om 6 uur 's ochtends ben opgestaan voor jan lul.. er hing een wolk precies op het punt waar de zon opkwam, behoorlijk nutteloze actie dus.
gelukkig hoefde we niet heel lang te wachten, aangezien we er toch vroeg uit wilde om te gaan surfen.

het was de bedoeling dat we 's middags weer zouden gaan surfen, maar aangezien het Shaun en mijns eerste keer was en we vanochtend al een paar uur hebben geprobeerd om te blijven staan, hebben we maar een krat bier gekocht en hebben we de hele middag in de zon gezeten met een biertje.


Bestemming: Te Kaha
Deze dag begon actief.. eerst hebben we wat ochtendgymnastiek gehad door 763 treden op te lopen naar een vuurtoren en daarna weer gesurft, met meer succes dan gister: ik kon daadwerkelijke even op het bord blijven staan! :)

Onze nieuwe bestemming was overigens nog beter dan de vorige twee, gezien het feit dat deze een jacuzzi aan het strand had. Ik hoef waarschijnlijk niet te vertellen hoe we de rest van deze dag hebben doorgebracht..


Bestemming: Lake Aniwhenua
Helaas zit de Eastbro er al op. Had dat nog wel een aantal dagen kunnen volhouden, maar het is niet anders.
Enige voordeel was dat deze dag onze tweede culturele nacht was: Lake Aniwhenua.

na een potje volleybal hebben we geleerd hoe je een Hangi maakt (een traditioneel Maori gerecht waarbij je je voer in een barbeque in de grond begraaft).
Daarna was het tijd voor de eerste activiteit; Kayakken. hoewel we hebben niet echt gekayakt, we hebben een roeiboot gepakt en zijn met zn vieren het water opgegaan tot happy hour begon (A)

's avonds ongelofelijk goed en veel gegeten, en met de hele groep in de bar gehangen. rond 10 uur was het tijd voor onze tweede activiteit: paling vissen.
Het was hilarisch om met 10 man op een stijger te staan en te vissen, maar helaas zelf niks gevangen :( Daarna nog even wat gedronken voordat ik kon neerploffen in een reusachtig tweepersoons bed helemaal voor mijzelf.. soms is backpacken niet zo vervelend :)


Bestemming: Whakahoro (Blue duck station)
Deze dag was een doodnormale donderdag.. je weet wel, zo eentje waar je uit een vliegtuig springt, om vervolgens bijlen te gooien terwijl je bier drinkt op een plek omringt door absoluut niks. dat was vandaag dus.

De eerste stop was Taupo, waar we werden opgehaald door een limousine om ons vervolgens uit een vliegtuig te laten gooien op 15.000 voet hoogte. Shaun was zo blij dat ie mij had leren kennen, en dat ik hem heb overgehaald om te springen, dat ie al de hele ochtend stil was.
anyhow; Blue duck station. Een locatie letterlijk in de middle of facking nowhere, waar je van alles kunt doen. Kleiduif schieten, jagen, paardrijden, quad rijden etc. etc. etc.
Een andere optie was, een kampvuur bouwen, de muziek zo hard aanzetten als je wilt (ze hadden een massief grote speaker en aangezien de eerste bevolking twee uur van deze plek vandaan is), bier en whisky drinken en bijlen gooien. Dat was dus onze optie..

Zoals ik al zei, een doodnormale dag :)


Bestemming: Tongariro National Park
Voor mij een van de beste dagen van Nieuw-Zeeland. De Tongariro Crossing is een vulkaan waar je in 7 uur overheen loopt, en het was mijn eerste echte hike. We hebben ongelofelijk veel geluk gehad met het weer, normaal moet je een dikke jas aan als je boven staat, aangezien het hoog is en normaal gesproken heel bewolkt en winderig. Wij hebben de hele crossing in ons t-shirtje gelopen, er was geen wolkje aan de lucht en windstil. (helemaal geluk omdat de dag voor ons mensen op de grond moesten liggen omdat ze anders van de berg afgeblazen zouden worden, en het was zo mistig dat ze niet eens 1 van de 3 meren konden zien, wij konden ze alledrie tegelijk zien!)

We waren iets te snel om de groep bij te houden, uiteindelijk hebben we de crossing in iets meer dan 5 uur gelopen.. als we dat vantevoren hadden geweten konden we mt. Doom ook nog beklimmen, maar ons was gezegd dat we daar niet genoeg tijd voor hadden :( .. Maargoed ook zonder dat een super mooie hike.

Nogmaals was ons hostel geen echt hostel, dit keer was het een hotel waar we met zn 4en in een soort appartementje sliepen, met in het midden een jacuzzi. We hebben weer eens een namiddag in de jacuzzi doorgebracht :) Daarna lekker uiteten geweest en 's avonds met zn alle de Blues Brothers gekeken, aangezien een persoon die nog nooit had gezien. Voor ons was het de zoveelste keer, dus wij besloten er uiteindelijk maar een drankspelletje van te maken, en bij elk bekend liedje of bekend persoon moesten we drinken. (gaat best hard bij die film haha)


Bestemming: Wellington
Helaas is Wellington niet 'of the beaten track' en moesten we in een normaal hostel slapen (ik ben verder niet verwend toch?).
Ons hostel lag dicht bij het nationaal museum, dus Shaun en ik besloten daar maar eens een kijkje te nemen. Die avond hadden we met de hele groep in de bar afgesproken om wat te drinken. Ellie, die ik in Sydney heb leren kennen en natuurlijk ook in Nieuw-Zeeland aan het rondreizen is, was heel toevallig ook in Wellington die avond, dus heb daarna gezellig even een drankje gedaan in het Nederlands voordat ik naar bed ging. We waren natuurlijk maar voor 1 ding in Wellington: de ferry naar het zuidereiland! (staat gelijk aan vroeg uit bed overigens.. yay!)


Bestemming: Abel Tasman
De eerste ontmoeting met het zuidereiland begon al prima, we gingen direct richting Abel Tasman National Park. Daar aangekomen bleek dat ons hostel weer eens super tof was, ditmaal een soort groot veranda omringt door kleine hutjes met de beste bedden ooit (en we blijven hier twee nachten hoera!) nog toffer was dat er een aantal oude bekenden waren die bij ons terug in de bus kwamen.

de ochtend erna zijn we weer eens vroeg uit bed gegaan, deze keer omdat we een zijl+hike programma hadden. langs het national park zeilen, zeehonden begroeten, pinguins spotten, jezelf laten afdroppen op een verlaten strand en de hele weg teruglopen door het park, klinkt als een kwelling maar het blijft NZ en was dus weer eens super mooi!
Die avond werden we overigens beloond met een perfecte barbeque, allemaal te danken aan de coolste Straydriver ooit: Keys!


Bestemming: Punaikaiki
De bezienswaardigheid van Punaikaiki was de Pancake Rocks, een rots die lijkt op een stapel pannenkoeken. Leuk om te zien, niet heel bijzonder. De locatie van ons nachtverblijf was wel bijzonder, we sliepen in de jungle :)

'S avonds hadden we weer met z'n alle gekookt (Keys kookte wij deden vrij weinig) en daarna was het tijd voor een fanatiek avondje spelletjes spelen. Nooit geweten dat een groep van minstens 10 volwassenen (mij niet meegerekend..) zo intensief en intens Jenga kon spelen!


Bestemming: Franz Josef
Vandaag vonden we het weer hoogtijd voor een beetje ochtendgymnastiek, dus waren we om 7 uur al fanatiek begonnen aan onze hike. helaas was deze van korte duur, aangezien de route was afgesloten wegens werkzaamheden, of zoals op het bordje stond: wegens draken..RAWR.
Goed, onze hike was dus een beetje een domper, maar aangezien we toch al onderweg waren en terug naar bed geen optie was, besloten we maar een beetje rond te gaan lopen in een grot.. best een prima alternatief :)

's middags aangekomen in Franz Josef, waar verder niet veel meer op de planning stond dan lam op de kamer hangen en wachten tot de pizzaparty begon (onbeperkt pizza en gratisch bier.. iets wat elke backpacker kan waarderen).

helaas liet mijn bankrekening het niet toe om hier in Franz Josef de volgende ochtend de gletsjer op te gaan, dus heb maar een fiets gehuurd met Liz en zijn gaan mountainbiken richting de gletsjer. Zoals alles hier in NZ super mooi, maar ik toch best graag in een helikopter richting de top willen zitten... :(


Bestemming: Lake Wanaka
Lake Wanaka was niet heel bijzonder. Aangezien we pas aankwamen toen het donker was hebben we vrij weinig van Wanaka kunnen zien. de avond hebben we doorgebracht door zelf wat te koken en daarna naar het park gegaan om te chillen.


Bestemming: Queenstown!!!!!!!!!
Queenstown is geweldig, en als ik genoeg geld had zou ik hier een maand op vakantie gaan. Maargoed eerst wat anders, voordat we richting Queenstown vertrokken hadden we ons met de hele bus opgegeven om naar puzzleworld te gaan. hier hadden ze het grootste 3d-doolhof ter wereld (die we natuurlijk even uitgelopen hebben) en 7 verschillende kamers met daarin de complete mind-fuck beleving (water en bowlingballen die omhoog gaan ipv om laag om even een voorbeeld te geven..), leuk begin van de ochtend dus.
'S middags had iemand het idee om even iets adrenaline-achtigs te doen, dat is voor mij natuurlijk een Go en hadden ons opgegeven om te gaan varen in een Jetboat (zo'n ding die ongelofelijk hard gaat en genoeg heeft aan een wateroppervlak van 10cm). En wat een adrenaline kick was het zeg.. nondeju.. dat was een domper haha, gelukkig was de omgeving perfect om doorheen te varen en hebben we flink gelachen, maar het was eerder rustgevend dat het tegenovergestelde..

Goed; QUEENSTOWN!! zoals ik niet vaak genoeg kan zeggen, queenstown is awesome! (het staat bekend als de adrenaline hoofdstad van de wereld) aangekomen in deze coole stad zijn we met de gondola de berg omhoog gegaan om te genieten van het uitzicht. je kunt hier natuurlijk ook bungeejumpen en swingen, maar NZ is best een prijzig land, dus wij besloten om te gaan lugen. voor de mensen die niet weten wat het is, het is een plastic karretje heel laag tegen de grond, en het enige wat je kunt doen is remmen of niet remmen (en een klein beetje sturen). Nou bedenk je dat je bijna bovenop een berg staat, dan met een skilift nog verder omhoog gaat om vervolgens naar beneden te racen in zo'n klein plastic ding.. GE WEL DIG!

na de 3e keer in de skilift te zijn gestapt kwam ik er boven op de berg achter dat de coole mensen uit mijn eerste bus ook aan het lugen waren in Queenstown.. WIEEJOE!!
na de 5e keer naar beneden geracet te zijn zat ons luge avontuurtje er helaas al weer op, maar voor iedereen die in Queenstown is of gaat komen.. doe het, super goedkoop en hilarisch grappig!

Het enige minpuntje van deze dag was dat we afscheid moesten nemen van Keys, de tofste driver ooit! Zoals gewoonlijk had ze wel een plek waar je goed kon eten, dus hadden we met de hele bus afgesproken om nog een laatste keer met z'n alle te gaan uiteten (en aangezien het Queenstown is daarna nog een drankje doen in een bar ergens :))


Bestemming: Gunn's Camp
Gunn's Camp is voor mij toch wel de meest bijzondere locatie waar we hebben overnacht. Dit kamp -uit een of andere oorlog van vroegah- bestond uit een aantal kleine huisjes tussen de heuvels in (alweer) the middle of nowhere, maar had geen elektriciteit! Ieder huisje had een eigen haard, en het warme water om te douchen werd opgewarmd boven een vuurtje. Briljant!


Bestemming: Steward Island
We waren op Steward Island, dus moesten natuurlijk iets van het eiland zien. we hadden het perfecte idee om een fiets te huren om het eiland te verkennen. Helaas zijn de inwoners daar een beetje raar, en was 1 fiets huren net zo duur als 1 auto huren (inclusief benzine) dus hebben we maar besloten een auto te huren en daarin rond te crossen over het eiland.

de terugreis was een ervaring op zich. we hadden al gehoord dat de ferry naar Steward island een van de meest ruige ferry's ter wereld was, maar aangezien onze heenweg behoorlijk rustig was hadden we niet echt verwacht dat de terugweg anders zou zijn........... eindstand: halve boot ziek of kotsend :P


Bestemming: Queenstown

Terug in Queenstown! :D..

het was een aardig lange trip terug, en kwamen rond 7 uur pas in Queenstown aan, maar we hadden een strak programma. het was de laatste avond met ons vieren (Melissa Lauren Shaun en ik) dus aangekomen in ons hostel was het douchen en op naar de Fergburger voor onze allereerste Fergburger (de meest bekende burger van NZ!) en YEP.. hij is goed!!
Maar we moesten opschieten want het was teapot 'o clock in de Find: alcohol lurken uit je eigen theepot :).


Bestemming: Mt. Cook
Ons hostel bevond zich midden in de bergen van Mt. Cook, alleen daarom al was het perfect. De omgeving daar was niet te beschrijven. Ik had het perfect idee om eerst de was te gaan doen en daarna naar de Hookervalley track te lopen in plaats van de bus te pakken met de rest van de Strayers. beetje stom want niet alleen moest ik daarheen lopen, ik moest de rest van de track ook alleen doen, en de wasmachine was bezet dus alles voor niks :P Maargoed de track was mooi dus had niks te klagen!

Shaun en ik hadden een soort van een stilzwijgende overeenkomst dat vandaag onze day-off zou zijn en dat we niks zouden gaan doen en vroeg naar bed zouden gaan. totdat we erachter kwamen dat er een pubquiz was met gratis bier, dat overruled een overeenkomst per direct dus zijn we toch maar de kroeg in gegaan. (waren overigens 3e en de andere gebruikte hun telefoon dus deden het nog best goed :))


Bestemming: Rangitata

De locatie van vandaag was -hoe kan het ook anders- geniaal, een gigantisch huis in de middle of nowhere (again) met een grote woonkamer inclusief open haard en een stuk of 8 banken, triple bunkbeds en een pingpong kamer.
's middags kwamen Bryanna en ik op het geweldige idee om een duik te gaan nemen in de rivier waar een aantal mensen op gingen raften. gelukkig voor de mensen die gingen raften waren er wetsuits beschikbaar, en waarschijnlijk ook verplicht. het water was ongeveer rond het vriespunt, en wij hadden niet meer dan onze zwemkleding om erin te gaan. gelukkig was er nog meer animo vanuit gekke mensen die het wel een puik idee leek, en begonnen we onze 1 uur durende wandeltocht naar waarschijnlijk de koudste duik die ik ooit heb genomen!

Oke, de duik was koud, maar aangezien we mannen zijn konden we ons niet laten kennen, en besloten Thijs Tjade en ik naar de overkant van de rivier te zwemmen. halverwege al behoorlijk spijt van, aan de overkant nog meer want we moesten nog terug :P. gelukkig zijn we allemaal zonder te sterven terug gekomen, en buiten het feit dat ons lichaam in brand stond was het hilarisch en best verfrissend :)

's avonds (na een ellendige zoektocht naar een pingpongballetje) hadden we de pingpongtafel geclaimed en verstopt voor de rest van de mensen. Helaas was dat maar van korte duur en hebben we daarna met een stuk of 10 mensen rond te tafel gespeeld voor het grootste deel van de avond.


Location: Kaikoura

Deze dag in Kaikoura is een van de leukste dagen in NZ gebleken.
Aangezien we de smaak van het zwemmen in koud water te pakken hadden, zijn we eerst met z'n alle naar het strand gegaan (terwijl het weer bijzonder kut was) om daar een verfrissende duik te nemen in the pacific, eentje die gelukkig en heel stuk minder koud was dan de duik van gister, maar nog steeds niet heel erg draagbaar :P.
Daar hebben we afgesproken om 's avonds deel te nemen aan de winetasting en lobster eating. hoewel het allemaal heel luxe klinkt bleek niets minder waar. Daar aangekomen bleek dat het bij iemand thuis was in zijn tuin/garage. we kregen een plastic bekertje en een fles wijn in onze handen gedrukt en er kwam chips op tafel. gelet op het feit dat het regende leek het op een verjaardagsfeestje in Nederland, dus wij hadden na 5 minuten al de grootste lol. in plaats van het normale wijn laten ademen, ruiken, spoelen en eventueel uitspugen bestond onze wijnproeverij voornamelijk uit zo snel mogelijk de wijn naar binnen zien te krijgen. Toen de kreeft op tafel kwam begon de echte chaos pas. we hadden al een aantal wijntjes achter onze kiezen en vrij weinig voer binnen gekregen, dus wij als groepje Nederlanders (en een Canadees natuurlijk) waren goed aanwezig. Ik zal de details achterwegen laten, maar het was hilarisch haha.

na een fles of 10 werden we allemaal naar binnen geroepen, een wijnproeverij is blijkbaar niet compleet zonder een karaoke machine. binnen 10 seconde stond iedereen binnen te dansen, te zingen en te zuipen: BEST WINETASTING EVER!! gevolgd door een onvergetelijke avond in de lokale Ierse pub.. Good times :)


Bestemming: Wellington
Helaas komt aan alles een einde, en was het voor ons de hoogste tijd om de ferry terug te pakken naar het noordereiland. Gelukkig was iedereen nogal lam van de avond ervoor, en hebben we de halve rit geslapen.
's avonds hebben we nog even een drankje gedronken in de stad, en zijn we redelijk op tijd naar bed gegaan. althans dat was de bedoeling.. eerst kwam ik een vriend uit Sydney tegen in een hostel in Wellington, daarna was ik verdwaald (voor de 2e keer die dag...).


Bestemming: Auckland
De dagplanning was opstaan om 6 uur en daarna ruim 10 uur in de bus terug naar Auckland. Aangezien mn monopolie vrienden me allemaal hebben verlaten dacht ik dat het een lange reis zou worden, maar gelukkig viel het allemaal reuze mee en waren we al rond 4 uur in Auckland, waar Bryanna Thijs Felix en ik goed gebruik hebben gemaakt van de faciliteiten; chillen in een jacuzzi op het dak van een hoog gebouw en daarna de sauna in zijn gegaan.


Bestemming: Bay of Islands

Paihia dag 1
Helaas was dit voor mij het einde van mijn Stray tour, ik heb nog een weekje op Paihia om te chillen en bij te komen van alles wat ik de afgelopen weken heb gedaan(lees: UITSLAPEN). Gelukkig had ik ook nu weer leuke mensen in mijn bus zitten, waarmee ik ook op een kamer sliep in de hostel in Paihia. nadat we waren aangekomen vonden ze het allemaal beer 'o clock, ik had een goede lading mensen om me heen :).
Vervolgens kregen we nog een goede barbecue en gratis bier voorgeschoteld, en hebben de rest van de avond spelletjes gedaan in de kroeg, en genoten van livemuziek in de kroeg naast ons hostel.

Paihia dag 2
Mijn dagplanning: uitslapen,, verder slapen.. en niks doen.
dat is goed gelukt, aangezien iedereen vandaag de Cape Reinga tour ging doen, en ik had besloten die vrijdag pas te doen aangezien ik hier toch een hele week ben, heb ik me voorgenomen om absoluut niks te doen. Slapen en how i met your mother kijken is voornamelijk mijn daginvulling geweest. Ik mag overigens blij zijn dat ik het zo heb gedaan, de bus was kapot gegaan dus ze konden niet eens gaan sandboarden in de duinen..

'S avonds was er in de bar een Pubquiz, en ik wist niet dat we als team zo fanatiek konden zijn. nadat we tehoren kregen dat we na 2 rondes op de eerste plaats stonden, kwamen de beesten in ons naar boven en werd het een fanatieke wedstrijd (die we op 1 puntje verloren hebben :( ) .. maargoed niet getreurd, we hebben flink gelachen en het heeft ons alsnog een cocktail opgeleverd.

Daarna weer naar de kroeg ernaast gegaan voor wat live muziek en leuke kaartspelletjes.

Paihia dag 3
Ook vandaag niet heel veel gedaan, een beetje het dorpje verkend, eindelijk de befaamde kebabulous op en een laatste biertje gedronken met Kim.. die moest om 4 uur helaas terug naar Auckland.

Wij hebben onze avond weer eens besteed aan leuke kaartspelletjes en een dansje in de bar waar het 80's night was.

Paihia dag 4
's middags hebben Kelly en ik de rest op de bus gezet, en hebben we eindelijk een rustig avondje gehad.

Paihia dag 5
Nadat ik uitgecheckt was was het mijn beurt om de Cape Reinga tour te doen, en wat heb ik een geluk gehad! Zon en een bus die niet kapot ging, dus ik kon gaan sandboarden.. AWESOME!

omdat er geen plek meer was in de hostel waar ik sliep (alles zat vol vanwege pasen) had ik nog net op tijd een bed kunnen reserveren in de Peppertree Lodge, volgens sommige een goed hostel, volgens ons niet :P.

Het was vandaag goede vrijdag, wat in dit land betekend dat je geen alcohol mag kopen of verkopen. erg leuk, maar de kroegen zijn dus dicht en als backpacker is je eigen hostel de enige plek waar je kunt drinken..
aangezien ik nog nooit van zo'n regeling heb gehoord, had ik dus ook geen voorraadje ingeslagen en zou ik aan de thee of koffie moeten als ik niet zulke toffe kamergenoten had.

nog geen minuut nadat ik in mijn kamer was, kwam er al iemand naarboven om mij uit te nodigen voor een drankje en een kaartspelletje. gelukkig waren zij goed voorbereid en kon ik met hun meedrinken.. super toffe mensen!
Beetje jammer alleen dat de eigenaar van ons hostel het min of meer verbood om lol te hebben.. ass.

Paihia dag 6
Vandaag eerst wat tijd vrijgemaakt om de was te doen, was weer eens nodig..! Daarna met iedereen uit het hostel weer drankspelletjes gedaan en gezellig gechillt tot de eigenaar weer kwam om te vertellen dat lol verboden was.. dus weer naar de kroeg gegaan, alleen om 12 uur was alles dicht vanwege Pasen (zelfde regeling als goede vrijdag blijkbaar)..

Paihia dag 7
Mijn laatste dagje Paihia. Ik had gepland om vandaag de waterfall hike te gaan doen, maar helaas regende het de hele dag en heb ik films gekeken terwijl ik wachtte op mijn bus terug naar het saaie Auckland.

ik had nog een volledige dacht in Auckland (lucky me), maar zoals ik al zei had ik in mijn laatste hostel super toffe kamergenoten, en laten die toevallig in Auckland wonen! ze hadden me direct uitgenodigd om bij hun te komen slapen als ze terug kwamen van hun weekendje weg, dus ben ik maandag middag, nadat ik de vrouw in de travelshop even hartelijk heb bedankt voor het advies om de Straytour te doen (en een uitgebreid verslag gegeven), richting Jane Gabe en Justin gegaan. Super chille laatste avond gehad, er werd voor me gekookt, ik had een normale en stille slaapplek, ik kon uitslapen en heb ook nog 10000 tips gekregen voor Centraal Amerika. Goede laatste dag!

De dag erna (nadat ik een lamme ochtend niks heb gedaan) ben ik vroeg naar het vliegveld gegaan omdat ik me niet kon inchecken voor mijn vlucht naar LA. gelukkig is dat allemaal goedgekomen, en ben ik veilig in LA, Atlanta en Lima geland :)

Voor nu lijkt het me een perfect moment om te stoppen met bullshit te typen.. ik heb mijn plicht voorlopig gedaan en hoewel de kans groot is dat ik hier en daar wat vergeten ben, het is best duidelijk hoe awesome mijn trip tot nu toe is :D

Nu is het voor mij tijd om te slapen, ik ben zojuist uit een 28 uur durende busrit gestapt en bevind me nu in het (hopelijk) mooie Equador. Ik beloof niks maar misschien komt er binnenkort wel een verhaaltje bij over Peru!


Adioos! xx

  • 13 Mei 2014 - 15:24

    Hennie :

    Nou Tom, zoals ik lees heb je het heel goed naar je zin.
    En van de dorst kom je ook niet om zie ik, maar of ik dat bedoelde met goed drinken als je daar bent......? Geniet verder van je reis en veel plezier nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1141
Totaal aantal bezoekers 2701

Voorgaande reizen:

12 Februari 2014 - 21 Augustus 2014

Around the world

Landen bezocht: